• aroozeboom

Onderscheiden middels energie

Het is wellicht niet het meest voor de hand liggende onderwerp voor je telecom retail organisatie, maar heb je al eens over de verkoop van energie nagedacht? In het vorige artikel gingen we al in op de verkoop van Smart-Home producten ter uitbreiding van jouw retail assortiment. In dit artikel lichten we toe waarom de verkoop van energie ook voor jouw telecom onderneming een logische vervolgstap kan zijn.


Energie bij de consument

Energie kan voor de consument een beladen onderwerp zijn. Vooral de doelgroep tussen de 50 en 60 jaar of ouder kan zich nog goed herinneren hoe de energiemarkt in 2004 geprivatiseerd werd. De energiemaatschappijen ontvingen groen licht om voor zichzelf te gaan werken, in plaats van in handen te zijn van de overheid. Sinds deze transitie is de mark onderling hevig aan het concurreren, en dat merkt de consument.


Negatieve associaties

Zo wordt de consument vaak 'lastig gevallen'om over te stappen tussen energieleveranciers. Door diverse spookverhalen en veel voorkomende klachten lijkt de consument de hand op de knip te houden. Ook de ACM (Autoriteit Consument & Markt) grijpt in door callcenters en hightraffic partijen aan banden te leggen. Ondanks dat voor voor de meeste energieleveranciers het negatieve sentiment bij henzelf te verwijten valt, zoeken de leveranciers nu dus steeds vaker de retail op.


Achter de voordeur

De retail van telecom kent het gevaar om enkel noodzakelijk te worden voor mobiele diensten. Door TV en internet abonnementen te verkopen heeft de telecommarkt de eerste stap gezet om het assortiment buiten telecom te verbreden, en daarmee ook achter de voordeur van de klant noodzakelijk te worden. Energie is vanzelfsprekend ook een dienst die achter de voordeur van de klant in gebruik wordt genomen.


Local hero

Telecom retail staat inmiddels bekend om de persoonlijke touch en kan het verschil maken door als local hero een vertrouwd aanspreekpunt voor klanten te zijn. Door energie aan het assortiment toe te voegen, kun je jouw klant vollediger bedienen en van een completer klantprofiel voorzien. je treedt naar voren als een echte bespaarwinkel die de klant van tal van diensten, zij het voor onderweg of thuis, kan voorzien.


Een vertrouwd gezicht

Ook kan de verkoop van energie bij telecom voor de consument voor rust zorgen. De consument heeft een veilig en vertrouwd gevoel bij jou als lokale held die de klant standaard van de beste service en onafhankelijk advies voorziet. Dit zal het negatieve gevoel bij energie ook deels wegnemen voor de klant, omdat er nu een vertrouwd gezicht als aanspreekpunt wordt aangewezen voor dit product.


Gewenningsfase

Zowel de consument als de verkoper zal moeten wennen aan de vraag naar of over energie in een telecom winkel. Voor het verkopen van energie zal een ware gedragsverandering noodzakelijk zijn bij de huidige telecomverkoper. Het is namelijk alles behalve eenvoudig om in het adviesgesprek een brug te slaan naar het verkopen van energie. De verkoper zal gestimuleerd worden om creatief met het gesprek om te gaan. Deze creativiteit biedt mogelijkheden mogelijkheden voor de toekomstige vreemde diensten buiten telecom, binnen retail.


Positieve resultaten

Het resultaat van de verkoop van energie biedt uiteraard voldoening voor de verkoper. Je bent als telecomretailer onmisbaar geworden voor de klant, je behaalt uiteraard meer rendement door jouw klant vollediger te bedienen, jouw winkel onderscheidt zich meer van andere online en offline retailers en ook jouw medewerkers ontwikkelen zich tot ware verkooptalenten binnen de telecom branche.


ADRESGEGEVENS
Unified Retail Services UA
Emma Goldmanweg 8G
5032 MN Tilburg
The Netherlands
BEDRIJFSINFO
KVK nummer : 68 36 72 95
BTW nummer : NL 8574.13.843.B01
CONTACT

Tel.  +31 (0)85  066 49 00
E-Mail:  info@ursua.nl
OPENINGSTIJDEN

Ma t/m vr 08:30-17:30